La Clé anglaise (La Clé des langues)

Créé dans le cadre d’une convention signée entre la Dégesco et l’ENS de Lyon, La Clé des langues est un service incontournable de formation continue des enseignants, en relation avec les programmes d’enseignement des collèges et lycées.

Les professeurs de langue vivante étrangère y trouveront des ressources scientifiques pour s’informer , se former et enseigner. Ces ressources universitaires permettant une actualisation des savoirs et une réflexion pédagogique et didactique en lien avec les programmes d’enseignement.

La section « Anglais » connue sous le nom de Clé Anglaise propose également des ressources prêtes à l’emploi

  • Le workbook: 10 dossiers documentaires sur des thèmes culturels en lien avec les programmes du cycle terminal :

– A dream come true?
– Sectarianism in Glasgow
– Environmental issues: degrowth and progress
– Aboriginal Australians and the white population
– Internet: the end of privacy?
– Reclaiming space in New York City
– Angela Davis: becoming an icon
– Madness in Shakespeare
– First person narratives
– Britain and World War One

  • Le porte-clés grammatical propose 15 fiches à consulter en ligne ou à télécharger pour aider les professeurs à intégrer la grammaire de l’anglais à leur enseignement, en s’appuyant sur la démarche communicative:

– Faire améliorer l’usage des articles
– Faire comparer des éléments
– Faire exprimer des probabilités
– Faire parler du passé
– Faire poser des questions
– Faire travailler les adjectifs
– Faire utiliser certains indénombrables
– Faire utiliser des génitifs
– Faire utiliser des prépositions ou des phrasal verbs
– Faire utiliser le passif
– Faire utiliser THERE + BE + sujet réel
– Faire utiliser des subordonnées relatives
– Faire utiliser des mots lexicaux ou énoncés négatifs
– Faire utiliser des modaux
– Faire mieux comprendre la logique des formes en -ING

Dernières publications sur La clé anglaise (rss):

  • The commercial and critical success of Jane Campion’s third feature-length film ((The Piano)) (1993) paired with the accolades it received (three Academy Awards, a César and the first Palme d’Or for a female director) cemented the reputation of the New Zealand director. ((The Piano)) is a period drama set in the beginning of the 19th […]
  • This article examines the film adaptation of Chimamanda Ngozi Adichie’s 2006 novel, ((Half of a Yellow Sun)). Released in 2014, Biyi Bandele’s adaptation was often criticized for its alleged betrayal of the original text. The task of adapting a novel of more than four hundred pages in a film of less than two hours was […]
  • This talk examines a variety of instances of contemporary experimental life-writing – a critical category theorised by Irene Kacandes (2012) and Julia Novak (2017). After defining the notion and providing a brief historical overview of formally unconventional auto/biographies, Wojciech Drąg introduces his research project concerned with life-writing works that renounce a narrative structure in favour […]
  • Connected to the question of nationalistic and identitarian assertions versus the other-regarding 'worlding' of literary-critical praxis is the question of the Global South – questions more specifically connected to colonialism, postcolonial discourse, and new-imperialism. To what extent can postcolonialism offer a suitable methodological toolkit for studying literature today? Conversely, what are some of the current […]
  • If, rather than being rooted in sectarian identity politics, reading strategies for literary and cultural practice have to be other-regarding, and not be cocooned within one’s self-same monolingual and monocultural universes, it calls for translation and comparative literature – where one goes beyond literary and cultural texts in one’s own language and reaches out to […]
  • This first lecture focuses on recent developments in the area of Literary Theory, or to be more specific, on how ideology critique, which would have been one of the methodological mainstays of reading literature and culture under the aegis of Literary Theory, has been challenged over the last couple of decades, in the form of […]
  • Egypt's Arab Spring was experienced as a mediated event in two notable ways. First, in the immediate successes of Tahrir Square, Facebook was heralded as a fundamental agent of the uprising and responsible for the fall of Mubarak. Second, the failure of the 'Spring' with the election of an Islamist and a counter-revolution that saw […]
  • Dans le cadre d'un partenariat entre l'Université Grenoble Alpes, l'Ecole académique de formation continue (EAFC) et les IA-IPR d'anglais de l'académie de Grenoble, des professeurs d'anglais de lycée qui dispensent l'enseignement de spécialité LLCER Anglais monde contemporain ont assisté à une conférence intitulée "The United-States, climate, and the rest of the world" animée par Jean-Daniel […]
  • Cet article examine trois nouvelles de Jean Rhys, « Again the Antilles » (1927), « Pioneers, Oh, Pioneers » (1969), et « Fishy Waters » (1976). Conçues comme un cycle de nouvelles, toutes trois mettent en scène un personnage récurrent et déclinent le thème de la mise au ban d’un homme par la communauté créole. […]
  • This article aims at shedding light on the work of Menka Shivdasani, a key figure of contemporary Indian poetry in English. It highlights her involvement in the collective poetry scene of Mumbai and her commitment to connect it to the world. It also focuses on the singular poetic voice she elaborates in the personal itinerary […]
Ce contenu a été publié dans Ressources, Ressources pédagogiques. Vous pouvez le mettre en favoris avec ce permalien.